Crítica constructiva sobre els formats nous de Coursera

Malgrat que la intenció de tancar el blog segueix vigent, torno a fer una excepció i a trencar el silenci amb unes quantes valoracions sobre els formats nous (que ara ja tenen un parell d’anys) de Coursera, que encara treballa per millorar-los i que he de destacar que mantenen una comunicació fluïda amb nosaltres a través del correu i es mostren disposats a solucionar els problemes que anem detectant (vam tenir molts dubtes les setmanes abans del llançament de la segona edició perquè vam haver de desaprendre passos que ens havien estat útils per al format vell, que diria que ara ja no accepta cursos nous).

Ja us havia comentat prèviament que, malgrat que els formats nous haurien de ser més interactius i atractius per a l’estudiant, hi ha aspectes que, des del punt de vista pedagògic, no són tan positius. Us faig un repàs dels trets menys engrescadors de la modalitat que hem triat nosaltres dins dels formats nous, el curs per sessions, comparat amb la plataforma vella de Coursera. Els hem donat feedback, de la mateixa manera que ho han fet altres professors i treballen per millorar aquests aspectes.

  1. El format per sessions no permet tanta llibertat de calendari per part de l’estudiant com esperàvem. Si voleu mantenir exercicis de revisió per parells, aquesta és l’única modalitat que ho permet dins dels formats nous. D’aquesta manera, hi ha terminis recomanats per lliurar tests i exercicis.
  2. En canvi, els estudiants no reben les cartes setmanals al correu electrònic (ni a la pàgina principal del curs) on se’ls presenten els continguts de la setmana i se’ls anima a continuar. Tot i que havíem llegit com funcionaven les cartes-fita, després de l’acompliment d’un objectiu i les havíem preparat de la manera següent: una de benvinguda, una després del lliurament del primer P2P, una de cloenda) pensant en a modalitat nova, no es poden enviar cartes-fita a mitjan curs. És una queixa recurrent entre els professors de la modalitat nova. En aquest sentit, hi ha més desconnexió amb els estudiants i es desaprofita la possibilitat de presentar els continguts setmanals, de motivar els alumnes i de repassar els conceptes més importants o les dates de lliurament que s’acosten.
  3. El període d’inscripció al curs la primera vegada que s’obre en un format nou és molt limitat. En lloc de set dies, la revisió dels contiguts del curs perquè Coursera hi donés el vistiplau va trigar un mes aproximadament. Aleshores, es van obrir les inscripcions, el dia de l’inici del curs perquè és la data en què estava programat el llançament (no abans). Hem sabut recentment, en la reunió amb la universitat, que les universitats poden sol·licitar a Coursera obrir les inscripcions dues setmanes abans de la data d’inici del curs. Coursera recomana tenir dues setmanes obertes les matrícules. Per aquest motiu, vam decidir ajornar l’inici fins al 18 de juliol de 2016. Després, només es mantenen obertes les inscripcions fins a la segona setmana de la sessió vigent. Recordeu que les sessions es van obrint i tancant ininterrompudament. La plataforma ens va indicar que els estudiants de es properes sessions hauran tingut més temps per localitzar el curs al catàleg (que és la font principal de difusió del curs, com vam constatar l’any passat, no les xarxes socials). No hem aconseguit tampoc llista de correus per enviar la informació als estudiants de l’edició passada, que volien tornar-lo a cursar i encara més, perquè hi ha un mòdul nou. L’hem demanat a Coursera. Malgrat tot, el curs passat vam tenir uns 4 mesos obertes les matrícules al catàleg abans de l’inici del curs. Això afecta el nombre d’inscrits, tot i que ara es repartiran al llarg del curs.
  4. La presentació del curs al catàleg ja no permet penjar-hi el vídeo introductori (que tenim al Youtube).
  5. Els fòrums. Només hi ha un fòrum per setmana i, a partir d’aquí, fils. Està més ben organitzat que a la primera edició, però no hem pogut crear un fòrum per resoldre qüestions tècniques, de manera que em subscric setmanalment al fòrum que toca per detectar si hi ha incidències. Els fòrums es tornen a “netejar” abans de l’inici de cada sessió. No hi ha hagut cap incidència remarcable, fins ara, afortunadament.
  6. El sistema de seguiment (enquesta inicial amb perfil dels estudiants, visualització dels vídeos, enquesta final…). S’hi ha afegit la possibilitat que els estudiants cliquin “m’agrada” i “no m’agrada” a cadascun dels vídeos i tests i també que avaluïn amb estels el conjunt del curs, com ja es feia en altres plataformes d’avaluació de MOOCs, en les quals tenim resultats excel·lents que ara es confirmen. A mesura que avancen les setmanes, es veuen més caselles: per exemple, la de la capacitat de mantenir els estudiants al curs, que és una informació molt rellevant. Això no obstant, potser perquè les inscripcions van estar obertes més temps (el curs passat la revisió va ser gairebé immediata, però si ha augmentat l’exigència quant al contingut, em sembla bé sempre que es diguin els temps reals de revisió), el curs passat abans d’obrir el curs podíem veure quants inscrits hi havia i aquest cop no ha estat així. Tres dies després d’obrir-se ja es poden veure les dades. Hi trobo a faltar la informació detallada, vídeo per vídeo, test per test, sobre quants estudiants l’han vist i quantes vegades han hagut de repetir el test (ara és més senzill aprovar, tenen tres intents per test cada vuit hores, tot i que hem millorat molt el sistema d’avaluació). Potser aquestes dades encara no estan disponibles, però les veurem més endavant.

 

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s