Acord d’intercanvi de materials entre MOOCs

El curs passat vam demanar a un expert en drets (accés obert, imatges, drets intel·lectuals) de la UB que ens assessorés sobre diverses qüestions:

a) el tipus de document de cessió de drets que havien de signar els professors encarregats d’elaborar guions per al MOOC (us els vaig penjar al blog),

b) el document de drets d’imatge per a les persones que apareixen als vídeos (penjat al blog),

c) el tipus d’imatges que podíem utilitzar als vídeos i com citar-les,

d) el tipus de llicència o de permisos amb els quals oferiríem el MOOC, que en la primera edició va mostrar el símbol del copyright amb el nom dels membres de l’equip organitzador.

En aquesta segona edició li hem demanat més informació sobre les llicències Creative Commons perquè, quan hem preguntat sobre el tema a la universitat, ens han remès a la política d’accés obert de la UB: http://crai.ub.edu/ca/que-ofereix-el-crai/acces-obert-UB/politiques. Sembla ser que l’únic que hauríem de fer, a l’hora de triar la llicència CC, és copiar el símbol corresponent al curs (i entenc que deixar clar que tots els materials es regeixen per aquesta llicència). Tot i això, estaria bé que puguéssim garantir que, en cas que algú vulgui reutilitzar els vídeos, els mantingui tal com estan i sempre hagin d’aparèixer-hi els noms dels organitzadors i dels autors dels vídeos (de fet, a través dels documents de cessió de drets, els organitzadors en som els beneficiaris en el marc del MOOC). A més d’això, ja sabeu que Coursera fa signar als professors del curs un document de cessió de drets que ja hem signat un altre cop i enviat a la UB perquè ho gestioni.

Com sabeu, el nostre MOOC compta amb la col·laboració de dos professors de la Université catholique de Louvain. Tambe vam participar junts al congrés eMOOCs2015 a Bèlgica i, després de la primera experiència amb nosaltres, tot i que continuaran sent professors del nostre curs i de seguida van proposar crear un vídeo nou per a la segona edició, per al mòdul nou d’astrologia, ara ells crearan també un MOOC propi i la plataforma on els ofereix la seua universitat és EdX. Tot i que els temes del MOOC són diferents, sí que hi ha punts en comú, que parteixen de la recerca que duen a terme. Per aquest motiu, van proposar, en lloc de crear un vídeo nou per al mòdul que creem des de gairebé zero, intercanviar materials. Així, vam consultar la política que tenen les dues universitats quant a compartir i reutilitzar materials del MOOC (acceptada i promoguda per les dues institucions, tot i que la universitat ens va dir que els primers anys s’aconsella un ús controlat i no abusiu dels materials per preservar els interessos dels creadors del MOOC. Si anés en detriment del curs, se’n podria oferir l’ús d’una part. En el nostre cas optaríem per un intercanvi de dos vídeos que formen part del nostre MOOC, per als quals els professors de la UCL van escriure els guions i nosaltres els vam revisar, ells els van gravar i nosaltres els vam editar a canvi d’obtenir dos vídeos seus que formarien part del mòdul d’astrologia. Ells els gravarien i editarien i jo ja he tingut el plaer de llegir-ne els guions. Això sí, volem que es mantingui el nom del nostre MOOC clar, preferiblement amb un vincle que també hi enllaci, però que puguin penjar els vídeos directament a la seua plataforma. Esperem que per calendari els tinguem a punt per al començament de la segona edició; si no, els incorporaríem més tard.

Un cop entesos, em preocupava el format dels vídeos: cada vídeo (parlo ara dels nostres, que ja estan enllestits) està encapçalat pel logotip dels MOOCs-UB en moviment, el títol del MOOC, el número i títol del mòdul i, finalment, el títol del vídeo (si fos ara ho alleugeriríem, però perquè no fos pesat hi hem afegit música, en aquesta edició; l’expert també ens va assessorar sobre com citar-la i vam demanar-ne la cessió de drets). Voldríem poder substituir el títol del MOOC pel nostre i, sobretot, el nombre del mòdul i el títol. Proposem que el títol del MOOC que l’ha creat s’indiqui darrere i la plataforma i universitat que l’ofereixen, amb els logos dels creadors, nom d’autor, etc.

De totes maneres, tots aquests termes s’han de negociar, però cal tenir-los molt clars. A més, tal com tenim ara el material, es necessita un acord de col·laboració entre les dues universitats on s’estipulin tots aquests termes per evitar malentesos. Es concedeixen permisos i es decideix què i com es pot modificar. Ara comencem a parlar-ne. Un cop escrit l’acord definitiu, el signarem i podrem fer l’intercanvi.

Com que encara no hi hem afegit el símbol de Creative Commons (CC), també ens interessa saber quin tipus de llicència tindran ells i si és més o menys restrictiva, perquè la idea seria que les dues universitats n’oferíssim la mateixa i, a més, que sigui d’acord amb les directrius institucionals.

Envio totes les negociacions amb una còpia als responsables dels MOOCs de la UB, a Política Docent, de manera que ens puguin corregir o guiar en tot moment i en tinguin constància.

De cara a creadors de MOOCs que comencen, estaria molt bé rebre d’entrada tota la informació sobre la política de la universitat quant a MOOC, saber què significa que s’aposti per l’accés obert en termes pràctics (què podem fer i què no, com compartir els materials, què s’aconsella, si es fa un conveni o acord…), instruccions sobre tipus de llicència CC i si n’hem de triar una de concreta o quins avantatges té cada llicència, com es fa (ho vam preguntar i només s’ha de copiar el simbolet de CC). Situar-se en aquests termes, tenir-ho clar i, sobretot, saber després com aplicar-ho no és fàcil.

Avui també he actualitzat la memòria per a l’AGAUR i enviat el logotip a totes les institucions que anuncien el MOOC al seu web. L’objectiu principal és gravar el vídeo introductori abans de Nadal, tenir-ne les imatges (estem demanant permisos d’espais a la UB a Protocol i a cada sala/indret on volem gravar i la idea és usar també Chroma) i tots els vídeos del curs passat amb la versió nova i la qualitat de so millorada també abans de festes. Al gener, les tasques principals seran:

1. Començar l’edició del vídeo introductori.

2. Gravar els 4 vídeos nous del mòdul 5de creació pròpia (el mòdul també inclou un vídeo de geomància que ja tenim i els dos vídeos de la UCL).
3. Tenir els materials didàctics del mòdul 5.
També he entrat a la plataforma “on demand” i he proposat posar com a equip/instructors tant els membre de l’equip organitzador (ara tres) com els professors responsables dels mòduls obligatoris. Les seues signatures són les que figuren als certificats.
Actualització: Optarem per la no modificació dels formats dels vídeos i l’anunci, a l’inici del mòdul, de la col·laboració.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s