Reptes durant la primera edició del MOOC

Insisteixo, abans d’entrar en matèria, que ens ha salvat tenir contractada una informàtica dues hores al dia, set dies a la setmana (tot i que hauríem d’augmentar-ho a tres hores al dia, si fos possible) durant la impartició del curs amb els diners de l’ajut de l’AGAUR. Molt ben invertits i han de ser en pressupostos futurs, perquè hi ha errors tècnics diaris que s’han de solucionar ràpidament. Per sort, els estudiants de seguida avisen i penso que estem oferint una atenció a l’estudiant immillorable.

He titulat aquesta entrada amb la paraula ‘reptes’. Ho he fet a l’americana, perquè abans de venir als EUA n’hauria dit problemes. Problemes que se solucionen tan bé com podem, que diria que hem resolt satisfactòriament i que no volem que sorgeixin a la propera edició del MOOC. Si els exposo és perquè penso que en podem aprendre i que seran útils per a altres MOOCs que s’estrenin. Només llisto els reptes principals de cada setmana (avui és el tercer dia de la segona setmana; miraré d’acutualitzar-ho):

LES DUES PRIMERES SETMANES:

– Estudiants perduts al campus. SOLUCIONS APLICADES: A) la nostra informàtica va afegir al menú lateral l’opció de veure un esquema sencer de totes les activitats d’aquella setmana i de poder accedir-hi directament (no només dels vídeos, també de l’activitat obligatòria del fòrum, per exemple). Això Coursera no ho feia directament, B) les persones de guàrdia del fòrum i coordinació guien els estudiants i també la persona que s’encarrega de l’atenció del correu (no calen les dues hores de dedicació que estimàvem per a aquest becari, sinó que s’han de destinar a resoldre els dubtes que es plantegen al fòrum tècnic del curs, on arriben la major part de qüestions) els guiem i C) queda pendent crear una petita guia perquè s’hi moguin i, sobretot, localitzin el fòrum amb l’activitat obligatòria, els fòrums especialitzats i el test posterior que pregunta si han realitzat l’activitat obligatòria al fòrum (ho he encarregat, però la secció afegida al menú hi ajuda molt).

– Els subtítols en anglès fets per Coursera deuen usar el sistema de reconeixement de veu. Cal revisar-los un per un, sobretot si els parlants no són nadius.

– No teníem a punt els subtítols en català i castellà. Vam afegir els guions de forma descarregable en pdf en les tres llengües com a mesura temporal, però ara que tenim els subtítols, els alumnes els segueixen reclamant perquè han funcionat molt bé com a ajut extra per rellegir i fer-se apunts, de manera que treballem per tenir-los també penjats.

Un cop penges subtítols en les tres llengües, es pregunten si poden realitzar les activitats al fòrum en qualsevol de les tres llengües (al fòrum es dóna cabuda a totes les llengües, nosaltres usem google translator per assegurar-nos que no hi ha insults i que no es descontrola, però als alumnes els costa fer el pas i, tot i que s’avisa que es sigui respectuós amb els alumnes que usin llengües que no són la seua L1, els costa fer el pas). Hem creat tres fòrums per a les activitats obligatòries, cadasvun en una de les tres llengües. Els fòrums especialitzats depenen de la llengua acordada amb el docent; en tindrem en castellà i anglès.

Hem donat prioritat, per molt que em requi, als subtítols de les primeres unitats en anglès i castellà per les peticions rebudes, però estem treballant amb els subtítols en català.

L’exercici P2P només pot ser en anglès perquè els estudiants que el revisen són seleccionats a l’atzar. Si volen, poden compartir exercicis en les altres llengües al fòrum, però no compten per al sistema d’avaluació. (Insisteixo que s’hi segueixo donant molta més importància de la que m’esperava).

No utilitzeu tests en què hagin d’escriure la resposta si podeu evitar-ho: donen problemes i n’hem acabat eliminant un. Hem usat fòrums, ‘announcement’ i correu per indicar-ho.

– Com he comentat, per al mòdul 2 no havíem penjat els guions perquè havien estat una mesura temporal, però ho hem de fer.

– Compte amb la velocitat de parla dels docents dels vídeos.

– De la mateixa manera que els alumnes, els docents que s’ocupen dels fòrums especialitzats necessiten un temps de familiarització amb els MOOCs. Cal insistir-hi, donar-los instruccions i indicar on s’espera especialment (a quins fils) que participin.

(La llista de qüestions que ens agradaria polir és ara molt més acurada, però de moment la guardo per a l’equip per manca de temps per actualitzar amb més freqüència el blog).

ACTUALITZACIÓ.
COSTOS: Els estudiants comparen alguns dels recursos del nostre MOOC amb els d’altres MOOCs que han cursat i estem contents de com destaquen la dinamització dels fòrums, per exemple, o el contingut, però menys quan parlen de qüestions per a les quals no hem tingut prou recursos tècnics o temps de dedicació (sí, volem organitzar millor el web de Coursera i afegir esquemes al curs, articles en accés obert…), però som conscients de què podem assumir. Fins ara no hem aclarit gaire el tema dels costos del nostre MOOC, que va rebre els diners de l’AGAUR el mes passat (s’estan gestionant ara els pagaments) i que havia treballat amb un pressupost molt proper a zero (al desembre vam saber que ens havien concedit l’ajut). Normalment els MOOCs els creen professors d’universitats. En el nostre cas, cap de nosaltres no és professor de la UB en l’actualitat (jo n’era professora associaciada quan se’m va acudir el projecte com a activitat voluntària) i només un membre n’és becari predoctoral. Amb això, vull dir que cap membre de l’equip no té un sou o unes hores de feina que depenguin de la creació del MOOC. L’ajut que vam rebre de l’AGAUR van ser gairebé 8.000 euros, d’on va sortir un pagament (simbòlic) per algunes de les tasques realitzades i la contractació d’un il·lustrador i un informàtic durant la impartició del curs. També ens ha permès cobrir despeses de material fungible i de promoció. Aquest ajut ha estat essencial, finalment, per crear el MOOC, en un moment en què institucionalment era un terreny gairebé verge. Ara, com comentava fa poc, estic fent gestions per assegurar-ne el manteniment i, si pot ser, la millora.

ACTUALITZACIÓ 2: S’ha de millorar la dinamització dels fòrums especialitzats: més interacció, més resposta dels professors més enllà del vídeo setmanal (més enfocat a dubtes de les activitats i altres qüestions per desenvolupar). Hem rebut molt bona resposta quant als vídeos setmanals i també estan contents dels fòrums en general, però hi he observat aquesta mancança.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s