Consells a l’hora de plantejar-se un MOOC nou

Si fos ara, hi pensaria en aquests termes:

0. Valora bé si hi ha un espai per a aquest MOOC i si es pot incorporar en un d’existent i enriquir-lo sense que calgui crear-ne un de nou (és una tasca monumental) o, al contrari, si no el MOOC que planteges en realitat no equivaldria a tres cursos diferents: tria’n un.

1. Tothom ens diu que pensem projectes ambiciosos, a l’hora de crear un MOOC des de zero, concep-lo de forma modesta, acota’l (és un projecte monumental i controlar-lo és un repte, sobretot amb pocs recursos humans i econòmics) i a partir d’aquí penseu com millorar-lo en futures edicions.

2. Integra l’equip informàtic abans d’obrir el curs perquè t’ajudi a pensar en el disseny i la claredat del curs (és important que els estudiants trobin els continguts de forma intuïtiva, no es perdin en un campus que els pot semblar laberíntic i trobin els fils del fòrum que els interessa, especialment els obligatoris). Pensa en els interessos dels estudiants, que encara que a nosaltres no ens ho sembli, potser seguiran donant rellevància al procés d’avaluació (com si fos un curs tradicional), sobretot si ofereixes un certificat (en el nostre cas, el Certificate of Accomplishment de Coursera, per al quals has de seguir uns passos una setmana després de tancar el curs).

3. No et preocupis tant d’esquemes, mapes, i materials complementaris que els alumnes puguin crear en grups o de forma individual i compartir a partir del contingut del curs: són molt autònoms i participatius. Tot i això es pot anar incorporant al curs.

4. Tingues clar qui pagarà les factures. Adapta el calendari segons les resolucions d’ajuts i, sobretot, compta que els diners triguen uns mesos a arribar. Em refereixo a factures tan baixes com impressions, fotocòpies, enviaments per correu postal o més cars com un servidor/disc dur o una llicència d’edició (la universitat ens va recomanar Camstasia). En el nostre cas comptàvem amb ARDIT, el Màster en Cultures Medievals i l’IRCVM per a aquest aixopluc institucional.

5. Fixa un calendari i compta que els imprevistos, si no hi ha una xarxa institucional preparada d’antuvi per a la creació de MOOCs (espais i equip de gravació, per exemple, són claus; assessorament de drets d’imatge i de drets intel·lectuals, contracte signat amb la plataforma on s’oferirà el curs) faran que els terminis s’ajornin durant uns mesos. Inclou al calendari una setmana perquè els col·laboradors i docents revisin també els vídeos acabats. En el nostre cas, tot i que ho havíem tingut en compte, no vam poder revisar que funcionessin tots els vincles introduïts (per sort, no hem tingut cap error en aquest sentit, fins ara).

6. Estableix unes normes, almenys internes, per a la moderació des fòrums (què farem si hi ha insults, baralles, si es reben missatges sense cap ni peus, quines llengües està previst que s’hi utilitzin).

7. Destineu una bona part del pressupost a contractar personal de suport: necessitareu mà d’obra. Aquest personal s’ha de formar, ha d’adquirir experiència en els MOOCs segurament (valoreu si ja en té) i ha de tenir unes competències mínimes (dominar la llengua o les llengües del curs, coneixements d’informàtica o del programa d’edició que utilitzeu, per exemple). Penseu especialment que durant la impartició del curs, tot i que el MOOC ja està creat, seguireu necesitant servei informàtic per arreglar problemes tècnics i millorar el curs a partir dels problemes detectats o dels suggeriments rebuts, una persona que contesti els correus dels estudiants, una persona que dinamitzi i moderi els fòrums i que contesti els dubtes dels estudiants als fòrums i un professor que s’ocupi de transmetre continguts i guiar els estudiants als fòrums: nosaltres n’hem creat d’especialitzats, més menuts i controlats pel professor de forma més estreta.

8. Si podeu, eviteu que hi hagi canvis de personal. Els membres d’un equip tindran una visió parcial, coneixeran bé l’aspecte del curs del qual s’han responsabilitzat, detalladament i hauran establert una xarxa de contactes professionals dins de la universitat perquè els assessorin. El coordinador en té una visió general i sap qui s’ocupa de què. Però tots han de compartir la visió del curs, saber com funciona, qui en forma part, familiaritzar-se amb què és un MOOC, què ofereix el nostre MOOC, com funciona el campus. Cada persona que entra a l’equip s’ha de familiritzar amb el projecte i això costa perquè és molt complex. Fins al moment d’oferir el MOOC ha passat més d’un any, hem passat per molts processos i per reestructuracions del curs. Per tant, aposteu per la continuïtat i demaneu compromís a llarg termini, penseu també en una segona edició del curs. Tenir col·laboradors va molt bé per a tasques molt específiques, però hi haureu de dedicar molt de temps de revisió (a més de les instruccions que doneu). Plantegeu-vos si compensa. (Quant al compromís de l’equip: fins on es pot exigir si sou voluntaris?)

9. Si fos ara, valoraria molt més els problemes que pot causar un determinat tipus d’avaluació: P2P (què passa si 400 exercicis no són avaluats per ningú? d’on traurem la nota?), tests amb preguntes obertes en què s’hi ha d’escriure el mot exacte, per què té més pes intervenir a les activitats obligatòries del fòrum que als altres fils? els alumnes que segueixen el curs amb subtítols no poden enviar el P2P en castellà o català perquè els avaluadors els tria el programa a l’atzar. I si s’eliminen aquestes proves, se substitueixen per exercicis més senzills, podem dir que han assolit els objectius del curs, que implicaven el desenvolupament del sentit crític o la capacitat d’anàlisi? val la pena oferir un certificat? el certificat es podria obtenir simplement visualitzant vídeos fins al final del curs i amb una participació X als fòrums?).

AFEGIT: Comenceu només oferint el curs en una llengua (subtítols revisats, llengua del campus sol·licitada, guions i materials en aquesta llengua, activitats obligatòries dels fòrums en aquesta llengua…). Ja us podeu imaginar què significa fer-ho, com nosaltres, en català, castellà i anglès (tot i que el curs s’ofereix oficialment en anglès i vam anunciar subtítols amb les altres dues llengües) i amb tan pocs recursos. A més a més, no hem trobat la manera d’oferir el P2P en diferents llengües. Caldrà veure si el P2P funciona com esperàvem, malgrat que suposem que tindrà un cost de prticipació (que es reflectirà en la nota i les estadístiques, que de moment segueixen un patró estàndard, pel que sabem).

Advertisements

4 respostes a “Consells a l’hora de plantejar-se un MOOC nou

  1. Unes reflexions molt intetessants… I es pot dirc que coinceixo gairebė am tot. El que em pregunto, es que passa amb l’ avaluació …si hi ha hagut algun problema, no m’ heu dit res…
    De tota manera, respecte al ertificat, jo seria del parer d’ un certificat d’ assistència, es que soc anti- titulitis….
    Ara deixem que sigui una mica critica, des del meu parer han mancat algunes reunions generals de tot l’ equip, i sobretot tal com et vaig dir el primer es el pressupost, la meva modesta experiència organitzant seminaris i cursos em diu que es el primer que s’ ha de tenir mes o menys lligat, desprės ja pots tirar..
    De totes maneras Felicitats ha quedat un MOOC molt atractiu i ánims a per el segon.
    Una abraçada

    1. Hola, Anna! No hi ha hagut cap problema amb l’avaluació, simplement són reflexions, aspectes que milloraria. Reflexonaria molt més sobre què volem aconseguir amb cada exercici i ho transmetria millor als docents de cada mòdul. Fins ara hem pensat en preguntes que resumeixin la idea clau de cada vídeo perquè si no els ha quedat clara, també n’aprenguin amb el test. Tot i això, em sorprèn realment la importància que concedeixen els estudiants a la puntuació obtinguda, com si fos un curs tradicional (tenen tres intents per test i en un parell de casos un error tècnic ha fet que haguessin de contestar dos cops perquè els comptés la resposta: estaven preocupats perquè els sortia que ho havien fet bé, sí, però en un segon intent. Penso que potser hauríem de treure-hi pes numèric, al curs, i concedir-ne més al procés d’aprenentatge, que es produeix també gràcies a un munt de processos que no ocorren a l’aula i no s’avaluen: grups d’estudi, apunts… Nosaltres no els farem un examen final i ells no estudien per aprovar, però hi ha aquesta faceta doble, les dues cares. Tu ens vas ajudar amb els percentatges inicials d’avaluació i realment no hi tinc res a dir, ha estat molt útil! Gràcies!

      1. El certificat és molt semblant al d’assistència, però només si completes el curs… perquè si no, no es pot comprovar que l’estudiant hagi arribat al final. Quant a les reunions, penso que ha funconat bé. Jo sóc als EUA i ells a Catalunya (la Delfi a Escòcia), però ens hem reunit per Nadal, ens reunirem a l’estiu i hem fet moltes trobades (cadascun d’ells amb mi) per Skype. Ells també ha tingut reunions sense mi a Barcelona. El fet que l’equip organitzador només siguem cinc persones, ha facilitat la dinàmica (tot i que insisteixo que ens ha faltat personal de suport: becaris, informàtics o tècnics d’edició i sobretot un procés institucionalitzat per crear MOOCs, amb contactes establerts, com apuntava en una altra entrada. No hem fet reunions amb la trentena de col·laboradors puntuals que hem tingut, més enllà de les estrictament necessàries, de manera que aquestes persones no han format part de tot el procés, és cert, però penso que ha estat una bona decisió perquè cadascú s’ha fet càrrec d’una part molt molt específica d’una tasca: preparació d’un telepròmpter a partir d’un guió, de la traducció dels subtítols d’una unitat al català, reserva de l’equip de gravació. per exemple. Microtasques que no necessitaven la visió general del MOOC i que requerien molt poca dedicació, però que si les sumem fan una aportació fonamental i alliberen l’equip de moltes tasques. M’adono que hauria hagut de presentar abans la figura del col·laborador aquí al blog. De fet, els hem buscat davall de les pedres. A través d’ARDIT, d’estudiants que s’hi havien ofert, fins i tot de les xarxes socials (amb CVs pel mig).

        Un altre aspecte de l’organització d’activitats, projectes o programes que costa, és el compromís. Cal comptar amb persones, com les que formen el nostre equip, implicades des del principi. Hi haurà molts de canvis i és important que el compromís sigui ferm.

        Ah, i res d’un segon MOOC! Volem fer una segona edició d’aquest, segurament on demant (amb un mes i mig amb el nostre personal actiu), però només ho veig viable amb pressupost i és el que he començat a parlar aquest mes, tot i que és molt i molt difícil. També hi ha beques que ens han costat molt de temps i que no han obtingut cap resultat (és normal, però si no en tenim cap informe, com la de l’INAP, no tornarem a demanar-la).

  2. Encara sobre les reunions: l’equip ha estat molt ben comunicat i coordinat, no coincideixo amb tu en aquest punt de les reunions, que s’han de convocar sempre que sigui necessari i tinguis clar que hi vols dir. N’hem tingut de manera frequent, amb un mínim mensual al primer quadrimestre, de febrer a juliol del curs passat en vam fer unes quatre amb tot l’equip sencer i actualment, més espaiades, han sorgit espontàniament. Usem molt les eines electròniques per la distància i al juliol tenim dues reunions programades perquè tot l’equip no era a Barcelona a les mateixes dates, així que la primera reunió es farà al Regne Unit amb la meitat de l’equip (coincidim en un congrés de medievalistes) i l’altra meitat a Barcelona una setmana més tard. Jo repetiré a les dues, això segur.

    A mi el que m’ha costat més per la distància han estat les reunions amb les entitats organitzadores, però sempre hi ha anat algú de l’equip, normalment la Joana s’ha fet càrrec directament de les relacions institucionals.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s