L’equip organitzador i l’equip d’assessorament docent

Com he explicat a l’entrada anterior, el nostre MOOC té una característica singular que el diferencia de la resta de MOOCs que he trobat per la xarxa: la interdisciplinarietat. Això significa hi ha mòduls d’Història, de Literatura, d’Història de l’Art, de Filosofia i d’Història de la Ciència i que, per tant, necessitem treballar amb professors de disciplines diferents, però mantenir la coherència del curs a través del fil conductor de la màgia per donar una visió completa sobre què és l’Edat Mitjana. Potser més endavant us penjarem una mostra del pla docent o el vincle a la plataforma electrònica que tenim pensat utilitzar. Aquests materials els tenim en anglès.

Per sort, el fet de plantejar el curs des d’ARDIT Cultures Medievals d’entrada ja ens donava l’avantatge que som una associació que vam cofundar un grup de joves medievalistes de diferents àrees, aleshores tots estudiants de tercer cicle, que estem molt avesats a treballar junts (sempre hem tingut present que perquè tots estiguéssim representats a les activitats acadèmiques que portem a terme i perquè ens enriquíssim mútuament, havíem de pensar sempre en actes interdisciplinaris i d’aquí n’han sorgit congressos, seminaris, sessions de networking, cursos de formació interna, aviat un volum…). A més, atès que els ingressos de l’associació provenen de les quotes dels membres d’ARDIT, estem acostumats a treballar amb pressupostos propers a zero, de manera que mirem de ser autosuficients i molt realistes a l’hora de plantejar-nos nous reptes. El curs de l’ICE del qual us he parlat a la darrera entrada estava enfocat a elaborar un MOOC amb els costos imprescindibles (teníem mostres de gravacions amb mòbil i vaig aprendre-hi l’efecte Chroma sense haver-hi d’invertir diners). El temps és la nostra inversió principal.

El primer que vaig fer va ser preguntar qui volia formar part de l’equip organitzador i entrevistar-m’hi un per un  (i, tot i que els conec personalment perquè sempre he estat a la Junta de l’associació, els vaig demanar CVs i vaig descobrir que tenien competència en qüestions que no m’imaginava, simplement perquè fins ara no havíem hagut de treballar amb… vídeos, per exemple!). Vaig subratllar (potser massa i tot) que les persones d’ARDIT que en formessin part havien de tenir moltes ganes de formar part d’aquest projecte, compartir-lo i que havien d’estar disposats a dedicar-hi les hores que calgués. Volia un grup menut, ben coordinat i amb diferents habilitats (d’edició de vídeos, domini lingüístic de l’anglès, drets d’imatge, docència, organització, comunicació…), a més de l’entusiasme.

Al cap de no-res érem quatre persones compromeses en aquest projecte d’innovació docent. Actualment, som dues coordinadores, perquè Noemi i jo no coincidim en l’espai. Treballem juntes, estem en contacte cada dia (de fet, la relació professionat ha derivat en una bona amistat), compartim la mateixa concepció del MOOC (important!! cal definir i parlar sobre la visió que cadascun dels organitzadors té del MOOC des de l’inici i assegurar-se que l’equip l’acaba compartint! Sobretot quan parlem de backgrounds acadèmics diferents), però ara ella realitza una estada de recerca a Bèlgica i jo mateixa me’n vaig als EUA a l’agost, de manera que espero poder supervisar el procés des de la distància. Pensàvem que era important que la coordinació fos sempre presencial. No hi entraré en aquest escrit, però també comptem amb molts col·laboradors puntuals, un comitè científic de l’IRCVM que revisa tots els guions dels vídeos (pensem que és una novetat important, que garanteix la qualitat del MOOC perquè està format per parells cecs, peer-review), una traductora i medievalista que serà la cara del curs, …

Un cop format l’equip, vam cercar les primeres col·laboracions a l’IRCVM i al Màster en Cultures Medievals. Tenim clar que el públic potencial del nostre MOOC serien estudiants que podrien estar interessats a matricular-se al màster i al nou doctorat de l’IRCVM, que tenen un enfocament molt similar al que plantegem. La col·laboració la vam establir des de l’inici i ens ha ajudat a l’hora de fer moltes gestions i de trobar solució per als obstacles que han anat sorgint. Això sí: compteu-hi, hi haurà moltes reunions. Reunions amb les entitats que formen part del MOOC, amb la universitat, amb els responsables dels espais on es grava (atès que compartim despatx, això també ens ha portat algun disgust quan gravàvem, però ara busquem llocs més atractius), amb el préstec de materials, contacte amb el CRAI, l’ICE… I és així com s’avança més, perquè el que per a nosaltres pot semblar un problema difícil de solucionar, per a la persona amb qui parles no ho és, perquè treballa amb aquell tema cada dia o perquè se li acudeix una proposta creativa en la qual no havíem pensat.

I, finalment, a partir del primer esbós del programa (que ha canviat molt des d’aleshores, perquè volíem assegurar-nos que donàvem una imatge completa sobre la màgia a l’Edat Mitjana i que el curs estava ben cohesionat, amb un volum de feina que correspongués a la dedicació per part dels estudiants que demanava el curs, 3-4h. a la setmana), vam buscar els docents, els professors que elaboren els guions i les preguntes d’avaluació de cada unitat (ja parlarem de l’avaluació), especialistes en la matèria, que dominen l’anglès i que són bons comunicadors i tenen experiència docent. Vam partir d’un programa inicial pensat com a menú-degustació sobre la màgia a l’Edat Mitjana per acabar amb menys de la meitat del professorat inicial, amb un responsable docent per a cada mòdul (al principi havíem assignat a cada docent un vídeo sobre un tema molt concret d’aquell mòdul) que s’ocupés des del disseny del contingut, fins a l’elaboració del guió i, si, pot ser, que aparegués als enregistraments centrals del seu mòdul (la nostra medievalista traductora, Delfi I. Nieto, sempre apareix al primer i a l’últim vídeo obligatori de cada unitat). D’aquesta manera, el programa té una base molt sòlida. Evidentment, l’equip organitzador ja fa una revisió prèvia del guió, jo me’ls llegeixo tots, després l’enviem amb els comentaris als docents perquè l’acabin d’adaptar al format MOOC (que NO és el d’un article de revista i que, en aquest cas, és un curs introductori a l’època medieval, per a persones que poden provenir de ciències o d’humanitats; conseqüentment, no hem de donar per suposats termes i conceptes propis de la matèria tractada), el responsable del mòdul docent (normalment a càrrec de l’elaboració de tots els guions dels vídeos, però que en alguns casos compta amb un col·laborador per a un vídeo determinat o un docent que s’ha ocupat dels vídeos optatius de la unitat) acaba de donar forma de guió (sempre en anglès) als textos, s’envia al comitè científic, s’hi afegeixen els darrers canvis i passa a la correcció lingüística. Ara sí, ja podem preparar el telepròmpter! Aquest procés que a primera vista semble tan complex, si el ritme de treball és bo, no triga més de tres setmanes/un mes i els resultats són molt bons. Tingueu en compte que estic parlant des de l’experiència de la recepció dels guions del primer mòdul, el més difícil perquè durant aquest mes encara hem introduït canvis en el programa, hem acabat d’elaborar el pla docent i, sobretot, els nostres professors encara no comptaven amb cap guió de model ni cap vídeo del nostre propi curs. Un altre dia parlarem del dossier d’instruccions que vaig elaborar per a ells, de la reunió informativa que vam celebrar i del consell que es matriculessin a un MOOC i en regiressin molts del Coursera! Ara ja tenim guions de mostra i aviat vídeos. Per això, tot i que en el nostre cas va ser per casualitat, si el vostre curs també compta amb especialistes de diferents temes (és a dir, un equip docent nombrós i no una figura principal) val la pena que, si el coordinador és alhora professor del curs, escrigui ell primer els guions del mòdul que li correspon perquè ell té la idea clara de l’estudiant al qual s’adreça i de la concepció del curs. Per molt que l’expliqui. Val la pena. Aquests guions serviran de model per a la resta. Reflexioneu-hi des del punt de vista didàctic.

 

Continuaria, però comença el cap de setmana i no vull allargar-me. Un altre dia, més!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s